Portfolio

Persoonsgegevens

 

Naam:                                          Slot

Initialen:                                     R.S.

Voornaam:                                  Bas

Adres:                                          Hoenderparkweg 39

Postcode / woonplaats:           7335 GR Apeldoorn

Telefoonnummer:                     06 – 180 96 140

Email:                                           b.slot@s-is.nl

Website:                                      www.s-is.nl

Linkedin:                                      http://nl.linkedin.com/pub/bas-slot/1b/762/aa5

Geboortedatum:                        11 oktober 1979

Burgerlijke staat:                       Gehuwd

Nationaliteit:                             Nederlands

 

 

Ervaring- en deskundigheidsgebieden


-          Zorgfinanciering Ziekenhuizen;

-          DBBC’s /DBC/DOT trajecten;

-          Zorgfinanciering AWBZ instellingen;

-          AO/IC ( verander-) trajecten (analyse, beschrijven IST en SOLL);

-          Procesverbetering, procesoptimalisatie;

-          Kostprijsberekeningen;

-          Businesscases;

-          RVE structuren;

-          Controlling;

-          Database analyse;

-          Financiële, impact- en productanalyses;

-          Maand- , kwartaal- en jaarrapportages;

-          KPI’s;

-          Combineren van finance en commercie;

-          Mensen mee kunnen krijgen in veranderingen van werk- en denkwijzen op verschillende niveaus;

-          ( Project)administratie, financiële administratie, inrichting van administratie.

 

 

Werkervaring

 

Opdrachtgever:    Tergooi Ziekehuizen

Branche:                 Zorg / Cure (ziekenhuis)

Rol:                         Businesscontroller Bijzondere opdrachtdrachten

Periode:                 Oktober tot heden

 


 

Opdrachtgever:     ’s Heeren Loo

 

Branche:                 Zorg / Care (VG instelling)

 

Rol:                                        Adviseur zorginkoop WMO en Jeugdwet 2015 regio Midden Nederland

 

Periode:                               16-06-2014 – heden

 

 

 

Voor een van de regio’s van ’s Heeren Loo verzorg ik de financiële kant van de aanbestedingen WMO en Jeugwet 2015

 

 

 


 

 

 

 

 

Opdrachtgever:     Atlant Zorggroep

 

Branche:                 Zorg / Care (VVT instelling)

 

Rol:                                        Projectleider optimalisatie zorgregistratie- zorgfacturatie

 

Periode:                               01-02-2014 – heden (half oktober)

 

 

 

  • Projectleider registratie-facturatie;

    Atlant heeft onderkend dat het gehele traject van zorgregistratie (primaire proces teveel belast, medewerkers niet juiste taak en verantwoordelijkheid) tm zorgfacturatie (niet juist, tijdig en volledig) verbeterd moet worden.

     

    In mijn rol als projectleider is het mijn verantwoordelijkheid om samen met de organisatie (autonome rol) te inventariseren wat, waar en waarom zaken fout gaan en schetsen we het ideaal beeld tav het proces en worden risico’s vastgesteld. De inventarisatie bestaat uit observatie, 0-metingen, proces- en ICT analyse en inventarisatie van zwakheden en hiaten. Op basis hiervan heb ik plan van aanpak opgesteld met concrete oplossingen en oplossingsrichtingen.

     

    De oplossingen voldoen aan de gezamenlijk vastgestelde randvoorwaarden. Naast (her)verdeling van taken / werkzaamheden en (her)inrichting van ICT ben ik verantwoordelijk voor het opstellen en uitrollen van een duidelijke AO/IC.

     

  • Adviseur zorgverkoop AWBZ en WMO 2015;

  • Opstellen financieel meerjaren beleidsplan (reorganisatie nav extramuralisering).

     


     

    Opdrachtgever:     UMCU Utrecht

    Branche:                 Zorg / Cure (ziekenhuis)

    Rol:                         Programmalijnmanager Financiën en dienstverlening Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie

    Periode:                   21-06-2013 – 15 januari 2014

     

    Achtergrond:

    Vanaf 2014 start het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie als nieuw autonoom ziekenhuis binnen de muren van het WKZ. Vanaf 2016 zal zij zorg verlenen vanuit haar eigen ziekenhuis. Het ziekenhuis specialiseert zich op onderzoek en behandeling van alle vormen van kinderoncologie die in Nederland voorkomen. Voor een aantal diensten en structuren zal zij betaald gebruik maken van de faciliteiten van het UMCU/WKZ.

     

    Opdrachtformulering & activiteiten:

    Van uit mijn rol ben ik verantwoordelijk (projectmanagement) voor de totstandkoming van de inhoudelijke samenwerking tussen beide huizen, wat bestaat uit:

  • Coördineren en faciliteren van de inventarisatie van dienstverlening tussen medische divisies en ondersteunende niet medische directies;

  • Coördineren vaststellen impact op UMCU divisies en directies;

  • Opstellen afrekensystematiek (relatie integrale kostprijs, investeringen, maatwerk etc);

  • Opstellen raamovereenkomst en DVO’s, financieringsovereenkomst.

 


 

 

  

 

Opdrachtgever:     ’s Heeren Loo

 

Branche:                 Zorg / Care (AWBZ Instelling)

 

Rol:                          Bedrijfskundig / financieel adviseur

 

Periode:                   16-01-2013 –01-07-2013

 

 

 

Opdrachtformulering:

 

Het invulling geven aan de functie van bedrijfskundig – financieel adviseur in een regio waarin grote veranderingen in cultuur doorgevoerd moeten worden en managers begeleiden bij meer bedrijfskundige aanpak van hun RVE’s.

 

 

 

Activiteiten:

 

-           Adviseren midden kader & regiomanagement in planning & control cyclus;

 

-           Winst- en procesoptimalisatie;

 

-           Adviseren midden management in bedrijfskundige denken en werken;

 

-           Opstellen Plan van Aanpak verbetering regio financiën en formatie;

 

-           Maximalisering betekenis en invulling geven aan beleidsregels;

 

-           Analyseren en opstellen van financiële, economische en administratieve rapportages;

 

-           Maandelijkse rapportageopstelling en besprekingen met teammanagers en regiodirecteur;

 

-           Adviseren regiodirectie over knelpunten en verbeteropties en deze uitvoeren;

 

-           Geven van presentaties ontwikkelingen zorgmarkt- en sociale domeinen aan management;

 

-           Vaststellen begrotingsystematiek 2014, voorbereiden zorginkoop en herschikking;

 

-           Opstellen diverse berekening-, analyse en productiebestanden;

 

-           Analyses en adviezen voor RvB ’s Heeren Loo;

 

 


 

Opdrachtgever:      VUmc

Branche:             Zorg / Cure (ziekenhuis)

Rol:                     Controller / financieel adviseur

Periode:               01-10-2012 – 15 -01-2013

 

 

 

VUmc is een academisch ziekenhuis waarbij de specialismen zijn geclusterd in een aantal autonome divisies. Ik ben als controller / financieel adviseur voor divisie III aangetrokken om mij, tijdens transitie, bezig te houden met:

 

 

 

  • Bezuinigingstaakstelling 2013 uitwerken en uitrollen;

  • Winst- en procesoptimalisatie;

  • Opstellen en inrichten P&C cyclus 2013 (niet aanwezig);

  • Diverse analyses / financiële vraagstukken / kostprijsberekeningen;

  • DOT analyses, DOT bekendheid geven;

  • Begroting en Budget 2013;

  • Uitwerken aantal businesscases (verplaatsen zorg naar zbc’s);

  • Maximalisering betekenis en invulling geven aan beleidsregels;

 


Opdrachtgever:       CSU
Rol:                          Financieel Manager 
Periode:                   19-09-2011 – heden 

  

 CSU is een schoonmaakbedrijf dat vanuit 6 business units landelijk opereert. Binnen CSU is een afdeling National Accounts opgericht. Deze afdeling is een shared service center met als pijlers Financiële administratie, Accountmanagement en Servicedesk.

  

Opdrachtformulering: de opdracht is meerledig en bestaat uit:

 

-                   zorgen dat de afdeling haar taken naar wens van de organisatie uitvoert; 

-                   het (her)inrichten en positioneren van de afdeling; 

-                   processen en werkwijzen definiëren, beschrijven en borgen (AO/IC); 

-                   bepalen en toekennen van verantwoordelijkheden aan functies; 

-                   zorgen voor een kwaliteitsimpuls van de medewerkers en hun output; 

-                   zorgen voor een cultuuromslag binnen de afdeling;

 

Activiteiten:

 

-                      Analyseren van de afdeling en inventarisatie verbeterpotentieel; 

-                      Processen bedenken, vaststellen, beschrijving en uitrollen; 

-                      Vaststellen en uitrollen communicatielijnen en bewaking hiervan; 

-                      Op niveau brengen van medewerkers;

                                         -                      Verbeteringen doorvoeren waardoor kwaliteit, snelheid en efficiency toenemen; 

-                      (laten) wegwerken en oplossen administratieve achterstanden; 

-                      Inbouwen controles, opstellen periodieke managementrapportages (niet aanwezig); 

-                      Bewaken en orkestreren van facturatie en boekingsprocessen;

 


Opdrachtgever:    Erasmus Medisch Centrum
Rol:                         Projectleider E-learning 
Periode:                 18-07-2011 - heden 

 

Opdrachtformulering:         Alle schakels (medische staf en alle ondersteunende diensten) in het registratie-declaratieproces DOT-proof maken, dwz dat deze voortijdig kennis hebben van en vanaf 01-01-2012 handelen naar de nieuwe regelgeving . Om alle schakels te bereiken en te blijven voorzien van de meest recente informatie is gekozen om deze kennis te borgen en te communiceren middels een E-learning tool. De tool heeft een 4 tal doelstellingen:

-               Alle schakels voorzien van relevante DOT regelgeving rondom registratie van

Zorg/Subtrajecten en zorgactiviteiten op functie en specialisme(n) niveau;
-               Het zijn van een toetsinstrument om per functie en specialisme het kennishiaat

op onderwerp- en functieniveau te identificeren om daar trainingen op af te

stemmen;
-               Het zijn van een inwerk/naslagwerk voor zowel nieuwe instroom (AIOS) als

bestaande formatie;
-               Het zijn van een management tool.

 

Activiteiten:                           Als projectleider van het E-learning traject ben ik verantwoordelijk voor de inhoud, structuur en inrichting, planning en voortgang door middel van:

 

-              Vertalen van beleidsregels naar begrijpelijke handleidingen, instructies en digitale bibliotheek wat betreft de spelregels van registratie en declaratie;

-               Specialismen- en functiespecifiek maken van de content dmv inventarisatie probleem en aandachtsgebieden binnen afdelingen als specialismenspecifieke regelgeving;

-               Inrichten van toetsfunctie.

 

 


Opdrachtgever:       ’s Heeren Loo

Rol:                           Controller

Periode:                   20-12-2010 – 30-04-2011

 

Opdrachtformulering:          Tijdelijk (4,5 maand)uitvoeren van en invulling geven aan de functie van controller voor één van de 25 regio’s van ’s Heeren Loo. Het betreft een regio waarin verhoudingsgewijs een grote concentratie van zware en complexe zorg geclusterd is. Dit heeft tot gevolg, in verhouding tot een meer algemene regio, dat ik mij naast de reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden actief bezig heb gehouden met uitdagingen die er lagen op het gebied van personele inzet, verzuim en het sluitend krijgen van de begroting. (Door deze clustering is er een disbalans tussen dekking en invulling zorgvraag, bv hogere FWG schalen vereist die niet gedekt worden).

Activiteiten:                          -           Ondersteunen bij jaarafsluiting regio;

-           Opstarten nieuwe jaar door opbouw documenten (welke niet aanwezig waren);

-           Aanleveren gegevens nacalculatie en productierapportages voor het zorgkantoor;

-           Ondersteunen middenkader, regio- en afdelingsmanagement in planning & control cyclus;

-           Analyseren en opstellen van financiële, economische en administratieve rapportages;

-           Maandelijkse rapportageopstelling en besprekingen met teammanagers en regiomanager;

-           Kwartaalbesprekingen RvB;

-           Analyses en berekeningsvraagstukken (gevraagd en ongevraagd);

-           Analyse beleidsregels;

-           Database productieanalyse Plancare.

 

  

Resultaten:                           -           Opstellen van productie/declaratiewerkbestanden voor de boekingen van productie, interne verrekening van dagbestedingsgelden tussen woningen en dagbestedingslokaties en intramurale toeslagen (toeslag woonzorg, observatietoeslag, toeslag dagbesteding en toeslag extreme zorgzwaarte). Deze bestanden zijn opgesteld omdat de kwaliteit en kwantiteit van de output van gekoppelde toeslagen uit de database niet juist, tijdig en volledig is. Hiermee is een enorme tijdswinst behaald en kan gesteund worden op de juistheid en volledigheid;

-           Aanleveren van de juiste koppelingsgegevens voor de AW319;

-           Maken van diverse berekeningen voor de formatie op team en woningniveau, welke past bij de inkomsten vanuit de ZZP’s om de verschillende teammanagers een handvat te geven waarmee zij zowel inzicht krijgen in een passende inzet alswel een tool om de teveel ingezette formatie (loondienst, flex en uitzendkrachten) terug te dringen;

-           Uitgewerkte volledige en juiste maand- en kwartaalrapportages (grootboekanalyse);

-           Correcte prognose jaarresultaat;

-           Uitwerking diverse openstaande vraagstukken (projecten, gezuiverde administratie, berekeningen, etc)

Door het uitvoeren van de functie en het borgen van nog niet aanwezige documenten en werkwijzen heeft de nieuwe controller een vliegende start kunnen maken.


Opdrachtgever:       UMC st Radboud Nijmegen
Rol:                           Projectmanager, DBC/DOT / Afdelingsadviseur
Periode:                   01-04-2010 – 8 december 2010

 

Opdrachtformulering:             -            DOT / DBC  Adviseur afdeling Urologie

    -            Projectmanager Basis Registraties op Orde

 

Activiteiten:           Projectmanager DBC/DOT traject: schrijven afdelingsplannen, inventarisatie- en implementatierapporten. Analyseren, veranderen en opstellen van werkwijzen, procedures, AO/IC beschrijvingen voor zorgprocessen, werkprocessen en ICT inrichtingen teneinde de bronregistratie te verbeteren en te borgen. Tevens de vertaling van eigen codes naar landelijke CBV codes verzorgd. Daarnaast diverse kostprijsberekeningen, portfoliomanagement- en productanalyses gemaakt (lucratievere declaratie en uitvoering behandelingen, DOT zorgproducten- en beslisboom analyse), evenals het geven van instructies en presentaties aan stafleden (artsen, professoren, hoogleraren). Analyse bleeders & feeders en impactanalyses DOT mbt regelgeving en financiering.

 

Resultaat:              Door een tijdige, juiste en volledige registratie van verrichtingen en DBC’s zijn bij de betrokken specialismen de opbrengsten (liquide middelen, FB parameters) verhoogd. Daarnaast beduidend minder uitval of lagere afleiding van DBC’s, evenals een sterk verminderd aantal zwevende verrichtingen. Door het vastleggen en borgen van nieuwe werkwijzen / processen voor de poortspecialismen is meer rust en duidelijk ontstaan over een ieders taak- en verantwoordelijkheidsgebied. Ook is de zorginhoudelijke kennis & inzicht omtrent systematieken en beleidsregels sterk verbeterd. Daarnaast hebben de productanalyses geleid tot meer inzicht en specifieke actiepunten als opnieuw ingerichte behandeltrajecten e.d. Ter voorbereiding op DOT is een analyse gemaakt van de beslisboom, afleiding naar zorgproducten en uitleg veranderende systematiek. Daarnaast analyses van zogenaamde bleeders & feeders en verschillen in opbrengsten tussen DBC’s en DOT zorgproducten.


Opdrachtgever:    AWBZ instelling, naam onder embargo

Rol:                        Consultant

Periode:                01-07-2009 – 31-03-2010

 

Opdrachtformulering:       Het betrof hier in eerste instantie het schrijven van een adviesrapport voor de RvB, middels een SWOT analyse inclusief een financiële onderbouwing (omdat zij hun meeste ICT/HRM/Kennis en Bankproducten vanuit de samenwerking betrokken) voor het wel of niet aangesloten blijven van de overkoepelende stichting waarbij zij zich hebben aangesloten.

Na deze te hebben afgerond heb ik het hoofd van de financiële afdeling geholpen met het schrijven van een afdelingsplan (n.a.v. interne reorganisatie) en de manager bedrijfsvoering met het opstellen van een verbeterplan voor een aantal diensten die zijn aanbieden aan hun cliënten (Logeer en BSO zorg).

 

Activiteiten:        Analyses van IST en SOLL situatie, berekening van in eigen beheer nemen van afgenomen diensten, impactanalyse voor afdelingen en instelling zelf, inventarisatie risico’s van verzelfstandiging, opstellen van SWOT matrix.

 

Resultaat:           -              Door de RvB goedgekeurd adviesrapport, SWOT analyse en financiële onderbouwing;

                -              Door het afdelingshoofd Financiën goedgekeurd afdelingsplan;

 

Ervaring- en deskundigheidsgebieden

 

-          Financiering Cure & Care instellingen;

-          DBC/DOT trajecten;

-          Inrichten Shared Service Centers / ondersteunende afdelingen en SLA’s;

-          Verandertrajecten;

-          Winstoptimalisatie, procesoptimalisatie;

-          Businesscases + fomats;

-          Controlling (waaronder RVE structuren);

-          Database, financiële, impact en productanalyses;

-          Rapportages;

-          Advisering en opstellen dashboards / KPI’s;

-          Combineren van finance met commercie;

-          Mensen mee kunnen krijgen in veranderingen van werk- en denkwijzen op verschillende niveaus;

-          Organisatiesensitief;

-          Kennis van beleidsregels en uitwerking op organisaties en processen;

-          Excelexpert;

-          Diverse ERP systemen en rapportagetools;

-          Kostprijsberekeningen;

-          Multidisciplinaire vraagstukken;

-          Project- en programmalijnmanagement.

 

 

 

 

Werkervaring

Opdrachtgever:      Naam onder embargo

Branche:                 Onderwijs

Rol:                                        Financieel / bedrijfskundig consultant

Periode:                               Juni t/m juni 2015

 

Een toeleverancier van o.a. opleidingen en examinering voor MBO onderwijsinstellingen gaat reorganiseren. Een deel van haar takenpakket wordt verzelfstandigd in een geheel separate juridische entiteit. Hiervoor heb ik een V&W, balansen, investering- en cashflowoverzichten opgesteld. Daarnaast diverse scenarioberekeningen uitgevoerd en verdienmodellen opgesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdrachtgever:      SpaarneGasthuis Hoofddorp

Branche:                 Zorg / Cure

Rol:                                        Businesscontroller / financieel adviseur

Periode:                               Januari 2015 tm heden

 

Bij het SpaarneGasthuis (fusie tussen Spaarneziekenhuis en Kennermer Gasthuis) als businesscontroller verantwoordelijk voor de snijdende specialismen, de SEH en het OK bedrijf. Binnen deze opdracht 3 bijzondere deelopdrachten uitgevoerd:

  1. Opstellen RVE model. Binnen het ziekenhuis worden alleen directe personele en directe materiële kosten aan specialismen toegekend. Het inzicht blijft hierdoor beperkt tot kosten waar budgethouders zelf enige mate van invloed op kunnen uitoefenen. Overall geven rapportages een onvolledig beeld van het werkelijke bedrijfsresultaat per specialisme. Overhead (ondersteunende diensten), kosten OK, kosten verpleegafdelingen en medisch ondersteunende diensten (lab, beeldvormend, paramedisch) worden niet toegekend. Ik heb een model opgesteld waarbij deze kosten versleuteld worden waardoor een RVE model is ontstaan (begrijpelijke te verdedigen, eerlijke maatwerkverdeling en is geaccordeerd door RvB). Het gaat hierbij om een kostprijsberekening op ziekenhuis niveau;

  2. Diverse business cases (verzelfstandigingen van specialismen, onderbrengen zorg in zbc’s);

  3. Adviseur / financieel verantwoordelijk onder bestuurder van Transpaarne Holding. In deze holding bezigt het ziekenhuis een aantal private ondernemingen en samenwerkingen met andere partijen. De holding en haar onderliggende bedrijven zijn geherstructureerd, er is een financiële kolom opgesteld en een aantal strategische keuzes gemaakt.

     

    Opdrachtgever:      Tergooi Ziekenhuis Hilversum

    Branche:                 Zorg / Cure

    Rol:                                        Bedrijfseconomisch adviseur / businesscontroller bijzondere opdrachten

    Periode:                               Oktober 2014 tm januari 2015

     

    In deze functie ben ik verantwoordelijk geweest voor een aantal bijzondere ziekenhuis brede opdrachten op bedrijfskundig / financieel en procesmatig gebied als:

  • begroting 2015;

  • businesscases + format;

  • opstellen investering begrotingsformat en investeringsbegroting 2015;

  • Efficiency verbetering personele inzet en bezettingsgraad;

  • Opstellen afrekenmodel MSB 2015 + afhandeling 2014.

  •  

    Opdrachtgever:     ’s Heeren Loo

    Branche:                 Zorg / Care (VG instelling)

    Rol:                                        Adviseur zorginkoop WMO en Jeugdwet 2015 regio Midden Nederland

    Periode:                               16-06-2014 – heden

     

  • Voor de grootste regio van ’s Heeren Loo verantwoordelijk voor de financiële kant van de aanbestedingen WMO en Jeugdwet 2015;

  • Impactberekening (financieel, formatie)

  • Advisering op een aantal dossiers.

     

     

     

     

     

    Opdrachtgever:     Atlant Zorggroep

    Branche:                 Zorg / Care (VVT instelling)

    Rol:                                        Projectleider optimalisatie zorgregistratie- zorgfacturatie

    Periode:                               01-02-2014 – 20 oktober

     

  • Projectleider registratie-facturatie;

    Atlant heeft onderkend dat het gehele traject van zorgregistratie (primaire proces teveel belast, medewerkers niet juiste taak en verantwoordelijkheid) tm zorgfacturatie (niet juist, tijdig en volledig) verbeterd moet worden.

     

    In mijn rol als projectleider is het mijn verantwoordelijkheid om samen met de organisatie (autonome rol) te inventariseren wat, waar en waarom zaken fout gaan en schetsen we het ideaal beeld tav het proces en worden risico’s vastgesteld. De inventarisatie bestaat uit observatie, 0-metingen, proces- en ICT analyse en inventarisatie van zwakheden en hiaten. Op basis hiervan heb ik plan van aanpak opgesteld met concrete oplossingen en oplossingsrichtingen.

     

    De oplossingen voldoen aan de gezamenlijk vastgestelde randvoorwaarden. Naast (her)verdeling van taken / werkzaamheden en (her)inrichting van ICT ben ik verantwoordelijk voor het opstellen en uitrollen van een duidelijke AO/IC.

     

  • Adviseur zorgverkoop AWBZ en WMO 2015;

  • Opstellen financieel meerjaren beleidsplan (reorganisatie nav extramuralisering).

     

     

    Opdrachtgever:     UMCU Utrecht

    Branche:                 Zorg / Cure (ziekenhuis)

    Rol:                                        Programmalijnmanager Financiën en dienstverlening Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie

    Periode:                               21-06-2013 – 15 januari 2014

     

    Achtergrond:

    Vanaf 2014 start het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie als nieuw autonoom ziekenhuis binnen de muren van het WKZ. Vanaf 2016 zal zij zorg verlenen vanuit haar eigen ziekenhuis. Het ziekenhuis specialiseert zich op onderzoek en behandeling van alle vormen van kinderoncologie die in Nederland voorkomen. Voor een aantal diensten en structuren zal zij betaald gebruik maken van de faciliteiten van het UMCU/WKZ.

     

    Opdrachtformulering & activiteiten:

    Van uit mijn rol ben ik verantwoordelijk (programmamanagement) voor de totstandkoming van de inhoudelijke samenwerking tussen beide huizen, wat bestaat uit:

  • Coördineren en faciliteren van de inventarisatie van dienstverlening tussen medische divisies en ondersteunende niet medische directies tussen beide partijen (politiek gevoelig);

  • Vaststellen impact op UMCU, zowel financieel als procesmatig (impactanalyse);

  • Opstellen afrekensystematiek (berekenen integrale kostprijs, investeringen, maatwerk etc);

  • Opstellen raamovereenkomst en DVO’s + financieringsovereenkomst.

 

 

 

 

Opdrachtgever:     ’s Heeren Loo

Branche:                 Zorg / Care (AWBZ Instelling)

Rol:                                        Bedrijfskundig / financieel adviseur

Periode:                               16-01-2013 –01-07-2013

 

Opdrachtformulering:

Het invulling geven aan de functie van bedrijfskundig – financieel adviseur in een regio waarin grote veranderingen in cultuur doorgevoerd moeten worden en managers begeleiden bij meer bedrijfskundige aanpak van hun RVE’s.

 

Activiteiten:

-           Adviseren midden kader & regiomanagement in planning & control cyclus;

-           Winst- en procesoptimalisatie;

-           Adviseren midden management in bedrijfskundige denken en werken;

-           Opstellen Plan van Aanpak verbetering regio financiën en formatie;

-           Maximalisering betekenis en invulling geven aan beleidsregels;

-           Analyseren en opstellen van financiële, economische en administratieve rapportages;

-           Maandelijkse rapportageopstelling en besprekingen met teammanagers en regiodirecteur;

-           Adviseren regiodirectie over knelpunten en verbeteropties en deze uitvoeren;

-           Geven van presentaties ontwikkelingen zorgmarkt- en sociale domeinen aan management;

-           Vaststellen begrotingsystematiek 2014, voorbereiden zorginkoop en herschikking;

-           Opstellen diverse berekening-, analyse en productiebestanden;

-           Analyses en adviezen voor RvB ’s Heeren Loo;

 

 

Opdrachtgever:      VUmc Branche:                 Zorg / Cure (ziekenhuis) Rol:                         Controller / financieel adviseur Periode:                  01-10-2012 – 15 -01-2013

 

VUmc is een academisch ziekenhuis waarbij de specialismen zijn geclusterd in een aantal autonome divisies. Ik ben als controller / financieel adviseur voor divisie III aangetrokken om mij, tijdens transitie, bezig te houden met:

 

  • Bezuinigingstaakstelling 2013 uitwerken en uitrollen;

  • Winst- en procesoptimalisatie;

  • Opstellen en inrichten P&C cyclus 2013 (niet aanwezig);

  • Diverse analyses / financiële vraagstukken / kostprijsberekeningen;

  • DOT analyses, DOT bekendheid geven;

  • Begroting en Budget 2013;

  • Uitwerken aantal businesscases (verplaatsen zorg naar zbc’s);

  • Maximalisering betekenis en invulling geven aan beleidsregels;

 

 

 

 

Opdrachtgever:      CSU Branche:                 Profit / Cleaning Rol:                         Financieel Manager  Periode:                  19-09-2011 – 01-10-2012

 

CSU is een schoonmaakbedrijf dat vanuit 6 business units landelijk opereert. Binnen CSU is een afdeling National Accounts opgericht. Deze afdeling is een shared service center met als pijlers Financiële administratie, Accountmanagement en Servicedesk.

 

Opdrachtformulering: de opdracht is meerledig en bestaat uit:

  • zorgen dat de afdeling haar taken naar wens van de organisatie uitvoert;

  • het (her)inrichten en positioneren van de afdeling;

  • processen en werkwijzen definiëren, beschrijven en borgen (AO/IC);

  • bepalen en toekennen van verantwoordelijkheden aan functies;

  • zorgen voor een kwaliteitsimpuls van de medewerkers en hun output;

  • zorgen voor een cultuuromslag binnen de afdeling;

    Activiteiten:

        • Analyseren van de afdeling en inventarisatie verbeterpotentieel;

        • Processen vaststellen, beschrijving en uitrollen;

        • Vaststellen en uitrollen communicatielijnen en bewaking hiervan;

        • Op niveau brengen van medewerkers;

        • Verbeteringen doorvoeren waardoor kwaliteit, snelheid en efficiency toenemen;

        • Laten wegwerken en oplossen administratieve achterstanden;

        • Inbouwen controles, opstellen periodieke managementrapportages (niet aanwezig);

           

           

           

           

           

           

           

          Opdrachtgever:      Erasmus Medisch Centrum

          Branche:                 Zorg / Cure (ziekenhuis) Rol:                         Projectleider E-learning  Periode:                  18-07-2011 – 18-09-2011 

Opdrachtformulering:            Alle schakels (medische staf en alle ondersteunende diensten) in het registratie-declaratieproces DOT-proof maken, dwz dat deze voortijdig kennis hebben van en vanaf 01-01-2012 handelen naar de nieuwe regelgeving . Om alle schakels te bereiken en te blijven voorzien van de meest recente informatie is gekozen om deze kennis te borgen en te communiceren middels een E-learning tool. De tool heeft een 4 tal doelstellingen: -             Alle schakels voorzien van relevante DOT regelgeving rondom registratie van

                                                              Zorg/Subtrajecten en zorgactiviteiten op functie en specialisme(n) niveau; -             Het zijn van een toetsinstrument om per functie en specialisme het kennishiaat op                              

onderwerp- en functieniveau te identificeren om daar trainingen op af te stemmen; -             Het zijn van een inwerk/naslagwerk voor zowel nieuwe instroom (AIOS) als bestaande

formatie; -             Het zijn van een management tool.

 

Activiteiten:                                            Als projectleider van het E-learning traject ben ik verantwoordelijk voor de inhoud, structuur en inrichting, planning en voortgang door middel van:

-               Vertalen van beleidsregels naar begrijpelijke handleidingen, instructies en digitale bibliotheek wat betreft de spelregels van registratie en declaratie;

  • Specialismen- en functiespecifiek maken van de content dmv inventarisatie probleem en    

                     aandachtsgebieden binnen afdelingen als specialismenspecifieke regelgeving; -              Inrichten van Toetsfunctie.

     

Opdrachtgever:     ’s Heeren Loo

Branche:                 Zorg / Care (AWBZ Instelling)

Rol:                           Controller

Periode:                20-12-2010 – 30-04-2011

Opdrachtformulering:             Het tijdelijk (4,5 maand)uitvoeren van en invulling geven aan de functie van controller voor één van de 25 regio’s van ’s Heeren Loo. Het betreft een regio waarin verhoudingsgewijs een grote concentratie van zware en complexe zorg geclusterd is. Dit heeft tot gevolg, in verhouding tot een meer algemene regio, dat ik mij naast de reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden actief bezig heb gehouden met uitdagingen die er lagen op het gebied van personele inzet, verzuim en het sluitend krijgen van de begroting. (Door deze clustering is er een disbalans tussen dekking en invulling zorgvraag, bv hogere FWG schalen vereist die niet gedekt worden)).

Activiteiten:                            -            Ondersteunen bij jaarafsluiting regio;

-           Opstarten nieuwe jaar door opbouw documenten (welke niet aanwezig waren);

-           Aanleveren gegevens nacalculatie en productierapportages voor het zorgkantoor;

-           Ondersteunen middenkader, regio- en afdelingsmanagement in planning & control cyclus;

-           Analyseren en opstellen van financiële, economische en administratieve rapportages;

-           Maandelijkse rapportageopstelling en besprekingen met teammanagers en regiomanager;

-           Kwartaalbesprekingen RvB;

-           Analyses en berekeningsvraagstukken (gevraagd en ongevraagd);

-           Analyse beleidsregels;

-           Database productieanalyse Plancare.

 

 

Resultaten:                             -           Opstellen van productie/declaratiewerkbestanden voor de boekingen van productie, interne verrekening van dagbestedingsgelden tussen woningen en dagbestedingslokaties en intramurale toeslagen (toeslag woonzorg, observatietoeslag, toeslag dagbesteding en toeslag extreme zorgzwaarte). Deze bestanden zijn opgesteld omdat de kwaliteit en kwantiteit van de output van gekoppelde toeslagen uit de database niet juist, tijdig en volledig is. Hiermee is een enorme tijdswinst behaald en kan gesteund worden op de juistheid en volledigheid;

  • Aanleveren van de juiste koppelingsgegevens voor de AW319;

  • Maken van diverse berekeningen voor de formatie op team en woningniveau, welke past bij de inkomsten vanuit de ZZP’s om de verschillende teammanagers een handvat te geven waarmee zij zowel inzicht krijgen in een passende inzet alswel een tool om de teveel ingezette formatie (loondienst, flex en uitzendkrachten) terug te dringen;

  • Uitgewerkte volledige en juiste maand- en kwartaalrapportages (grootboekanalyse);

  • Correcte prognose jaarresultaat;

  • Uitwerking diverse openstaande vraagstukken (projecten, gezuiverde administratie, berekeningen, etc)

     

    Opdrachtgever:      UMCN st Radboud Nijmegen

    Branche:                 Zorg / Cure (Ziekenhuis)

    Rol:                         Projectmanager DBC/DOT / Afdelingsadviseur

    Periode:                  01-04-2010 – 08-12-2010

     

    Opdrachtformulering:            -              DBC /DOT afdelings Adviseur

    -             Projectmanager DBC/DOT Basis Registraties op Orde

     

    Activiteiten:            Projectmanager DBC/DOT traject: schrijven afdelingsplannen, inventarisatie- en implementatierapporten. Analyseren, veranderen en opstellen van werkwijzen, procedures, AO/IC beschrijvingen voor zorgprocessen, werkprocessen en ICT inrichtingen teneinde de bronregistratie te verbeteren en te borgen. Tevens de vertaling van eigen codes naar landelijke CBV codes verzorgd. Daarnaast diverse kostprijsberekeningen, portfoliomanagement- en productanalyses gemaakt (lucratievere declaratie en uitvoering behandelingen, DOT zorgproducten- en beslisboom analyse), evenals het geven van instructies en presentaties aan stafleden (artsen, professoren, hoogleraren). Analyse bleeders & feeders en impactanalyses DOT mbt regelgeving en financiering.

     

     

    Resultaat:               Door een tijdige, juiste en volledige registratie van verrichtingen en DBC’s zijn bij de betrokken specialismen de opbrengsten (liquide middelen, FB parameters) verhoogd. Daarnaast beduidend minder uitval of lagere afleiding van DBC’s, evenals een sterk verminderd aantal zwevende verrichtingen. Door het vastleggen en borgen van nieuwe werkwijzen / processen voor de poortspecialismen is meer rust en duidelijk ontstaan over een ieders taak- en verantwoordelijkheidsgebied. Ook is de zorginhoudelijke kennis & inzicht omtrent systematieken en beleidsregels sterk verbetert. Daarnaast hebben de productanalyses geleid tot meer inzicht en specifieke actiepunten als opnieuw ingerichte behandeltrajecten e.d. Ter voorbereiding op DOT is een analyse gemaakt van de beslisboom, afleiding naar zorgproducten en uitleg veranderende systematiek. Daarnaast analyses van zogenaamde bleeders & feeders en verschillen in opbrengsten tussen DBC’s en DOT zorgproducten.

     

    Opdrachtgever:    Frion

    Branche:               Zorg / Care (AWBZ Instelling)

    Rol:                       Consultant

    Periode:                01-07-2009 – 31-03-2010

     

    Opdrachtformulering:           Het betrof hier in eerste instantie het schrijven van een adviesrapport voor de RvB, middels een SWOT analyse inclusief een financiële onderbouwing (omdat zij hun meeste ICT/HRM/Kennis en Bankproducten vanuit de samenwerking betrokken) voor het wel of niet aangesloten blijven van de overkoepelende stichting waarbij zij zich hebben aangesloten. Na deze te hebben afgerond heb ik het hoofd van de financiële afdeling geholpen met het schrijven van een afdelingsplan (n.a.v. interne reorganisatie) en de manager bedrijfsvoering met het opstellen van een verbeterplan voor een aantal diensten die zijn aanbieden aan hun cliënten (Logeer en BSO zorg).

     

    Activiteiten:          Analyses van IST en SOLL situatie, berekening van in eigen beheer nemen van afgenomen diensten, impactanalyse voor afdelingen en instelling zelf, inventarisatie risico’s van verzelfstandiging, opstellen van SWOT matrix.

     

    Resultaat:             -             Door de RvB goedgekeurd adviesrapport, SWOT analyse en financiële onderbouwing;

                   -              Door het afdelingshoofd Financiën goedgekeurd afdelingsplan;

                   -              Door de manager Bedrijfsvoering goedgekeurde verbeterplannen.

     

    Opdrachtgever:    Viziris Utrecht

       Branche:              Zorg (netwerkorganisatie voor mensen met een visuele beperking)

    Rol:                       Administrateur / controller

    Periode:                23-04-2009 - 23-06-2009

     

    Opdrachtformulering:           Viziris heeft de pech gekend dat de medewerker, die is aangenomen na mijn vertrek (zie eerste opdracht), niet capabel genoeg was om de functie naar behoren uit te oefenen. In krap een jaar tijd is de organisatie in financieel zwaar weer terecht gekomen. Ik ben toen gevraagd om tijdelijk terug te komen voor het:

     

    -               Wegwerken van achterstanden in debiteuren, crediteuren en subsidieafhandelingen;

    -               Leveren en interpreteren van stuurinformatie en ad-hoc rapportages en begrotingen aan bestuur;

    -               Opstellen van diverse financiële planningen en overzichten om voornamelijk de liquiditeit te monitoren en daar beleid op af te stemmen;

    -               Gezamenlijk opstellen van de jaarrekening over 2008.

     

    Activiteiten:          Opstellen jaarrekening, produceren overzichten voor participerende stichtingen, afrekening subsidies, financiële rapportages hoofdbestuur, wegwerken van administratieve achterstand.

    Resultaat:             Liquiditeitsplanning voor 2009 , begroting 2010, vrijwel afgewerkte jaarrekening 2008, weggewerkte achterstand in debiteuren, subsidie- en projectverantwoordingen.

     

    Opdrachtgever:      College voor Zorgverzekeringen (CvZ)

    Branche:                 Zorg (beleidsmaker)

    Rol:                         Finance specialist

    Periode:                  08-12-2008 - 27-02-2009

     

     

    Opdrachtformulering:             Ondersteuning bieden aan de afdeling Onderzoek om rechtmatigheidcontroles op financiële werkgebieden van het CVZ uit te voeren.

     

    Activiteiten:            Rechtmatigheidonderzoeken op werkprogramma's van alle ZVW gerelateerde verantwoordelijkheidsgebieden van CVZ.

     

    Resultaat:               Voor alle deelwaarnemingen en controles zijn steekproeven gedaan. Hiervoor zijn dossiers aangelegd en is de koppeling gemaakt naar digitale bestanden en financiële overzichten. Voor een aantal gebieden zijn ook evaluaties / beoordelingen gemaakt conform het werkprogramma zoals die door accountant is opgesteld.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Opdrachtgever:      Achmea Zorg NV Zwolle

    Branche:                 Zorg (Verzekeraar)

    Rol:                         Controll & Process Specialist

    Periode:                  15-09-2008 - 14-11-2008

Opdrachtformulering:

-               Opstellen van een risicomatrix voor de afdeling RBT (Risicobeheersingsteam) op basis waarvan de medewerkers controlepunten hebben voor hun materiële controles. Het betreft hier declaraties van de eenheden: : Tandheelkunde, Vervoer, GGZ en Ziekenhuizen & specialisten;

-               Daar waar mogelijk ICT gebruiken om aan de voorkant van het declaratieproces onterechte / onjuiste declaraties tegen te houden;

-               Controleren, opstellen en uitwerken van alle financiële risico’s in een risicomatrix die Achmea loopt op het gebied van declaraties voor de eenheden: Tandheelkunde, Vervoer, GGZ en Ziekenhuizen & specialisten (erg breed). Op basis hiervan een beschrijving gemaakt van de specifieke declaratieregels en systeemcontroles laten inbouwen die onrechtmatigheden voorkomen bij elektronische declaraties. Hiermee een basis gelegd voor uniforme werkwijze en beoordeling, en voorkomen onterechte uitbetalingen aan de voorkant van het declaratieproces.

 

Activiteiten:            Inventariseren en beschrijven risico's, analyse van beleidsregels, verwerken in matrix, opstellen systeemcontroles.

              

Resultaat:               Systeemcontroles voor vrijwel alle risico's, uitgewerkte en onderbouwde risicomatrix op basis waarvan gerichte materiële controles op kunnen worden uitgevoerd, procesbeschrijvingen van de wijze waarop de controles uitgevoerd moeten worden.

 

 

Opdrachtgever:      Viziris (netwerkorganisatie waar verschillende stichtingen onder vallen) Utrecht

Branche:                 Zorg (netwerkorganisatie voor mensen met een visuele beperking)

Rol:                         Administrateur / controller

Periode                  16-05-2008 - 14-09-2008

 

Opdrachtformulering:

-               Overnemen en voeren van administratie met erg veel achterstanden op het gebied van debiteuren, crediteuren en subsidieafhandelingen;

-             Het voorzien van de directie en het bestuur van de juiste stuurinformatie;

-             Professioneel inrichten van de projectadministratie.

Activiteiten:            Uitoefenen van de functie van administrateur / controller in de breedste zin van het woord, analyseren en inventariseren van de omvang van de problematiek en op basis daarvan een plan van aanpak met prioritering gepresenteerd en uitgevoerd. Voor de rapportage en projectadministratie deelopdrachten heb ik me bezig gehouden met systeeminrichtingen (uren schrijven, kostenplaatsen, kostensoorten e.d.)

 

Resultaat:               Schone en juist ingerichte administratie, weggewerkte achterstanden in subsidieverantwoordingen, rapportagetools gemaakt die bestuur voorzien van de juiste stuurinformatie en een projectadministratie die de juiste gegevens kan genereren, wat voornamelijk van belang is geweest voor de subsidieafhandeling.

 

 

Opleidingsgegevens

1999 - 2003            HEAO, diploma behaald in juli 2003

Richting:                 Management (Economisch)

 

Afstudeerstage:     Gemeente Hoogeveen, afdeling WOCS, november 2002- april 2003     Zelfstandig opzetten van subsidiebeleidsregels, in overeenstemming met de gemeentelijke verordening en de wet, en een financiële verdeelsleutel om een eerlijke en consistente verdeling van subsidiegelden te realiseren.

 

Computervaardigheden

Excel (expert), Word, Acces, Powerpoint, Frontpage, Outlook, Groupwise, diverse Management Content Systemen, Accountview, BIRDS, Visio, diverse Ziekenhuis Informatie Systemen (ZIS), BIS, Business Intelligence (BI) tools, Plancare, AS400, Cognos, Caress, FIS.

 

Cursussen

Managementvaardigheden, Kwaliteitsmanagement, Budgettering & Commerciële Calculaties, Communicatieve vaardigheden, Schriftelijke Communicatieve vaardigheden. Diverse verkooptrainingen, Master Stream, Zorgfinancien, Excel voor financials, introductie Lean Six Sigma, Process Mapping, DBC’s, AWBZ, Zorg en Zekerheid.